logo
Technologie i systemy stosowane w kołowrotkach SHIMANO
Widząc duże zainteresowanie poprzednim artykułem na naszym blogu -> Przewodnik po kołowrotkach SHIMANO postanowiliśmy stworzyć dokładny opis technologii zastosowanych w poszczególnych elementach składowych kołowrotków shimano. Poniższe opracowanie nie ma na celu zestawienia materiałów, z których zbudowane są kołowrotki światowego potentata. SHIMANO jak producent kołowrotków stosuje odmienne nazewnictwo w zależności od rejonu, w którym sprzedaje swój towar. Z tej przyczyny mogą zaistnieć pewne nieścisłości dotyczące oznaczeń zastosowanych systemów.

 

Przekładnia i napęd:

Przekładnia Hagane Przekładnia Hagane - Oferując niesamowitą siłę i trwałość, Hagane Gear produkowana jest w technologii odkuwania metalu na zimno, nie jest cięta jak w większość kołowrotków. To zastosowanie najnowocześniejszych technologii zapewnia gładkość pracy kołowrotka od pierwszego użycia przez wiele lata wędkowania.
Przekładnia Mikromodułowa 2 Przekładnia, zębatki Mikromodułowe – Najnowocześniejsza konstrukcji przekładni wykorzystująca mikroskopijne zęby, co zapewnia bardziej wydajny układ przekładni i znacznie płynniejszą pracę.
X-Ship X-Ship - wspierając koła zębate na obu końcach za pomocą łożysk, koło zębate pozostaje dokładnie ustawione w linii z kołem zębatym i pozostaje w tej samej pozycji nawet przy największych obciążeniach. Eliminuje to tarcie między wałem szpuli a kołem zębatym, co przekłada się na lepszą wydajność rzutu i większą trwałość koła zębatego.
G Free Body G-Free Body - technologia G-Free Body umożliwia przesunięcie środka ciężkości kołowrotka bliżej środka uchwytu kołowrotka, a tym samym położenie ręki wędkarza. Ta zmiana ciężaru i równowagi pomaga zmniejszyć zmęczenie i zwiększyć komfort rzucania.
Napęd SilentDrive Napęd SilentDrive – specjalnie dopracowany napęd, który nie wymaga okresu dotarcia elementów – od nowości są one idealnie spasowane przez co kołowrotek pracuje dłużej i ciszej.
technologie-i-systemy-stosowane-w-kolowrotkach-shimano

 


Łożyska:

łożyska A-RB Łożyska A-RB - łożyska ze stali nierdzewnej są specjalnie obrabiane, aby drastycznie zwiększyć odporność na korozję i będą działać ponad 10 razy dłużej niż tradycyjne łożyska kulkowe w środowisku morskim.
łożyska SA-RB Łożyska S A-RB - Łożyska te są poddawane temu samemu procesowi antykorozyjnemu, co łożyska A-RB Shimano, z dodatkowymi osłonami po obu stronach łożysk w celu zmniejszenia możliwości wniknięcia soli, brudu lub innych ciał obcych, które hamują obrót łożyska.

Szpule:

Szpula AR-C Szpula AR-C - rodzaj szpuli charakteryzującej się specjalnie wyprofilowaną krawędzią, która pozwala oddawać dalsze rzuty niż w przypadku szpuli standardowej. Pozwala ona schodzić lince ze szpuli w mniejszych pętlach, dzięki czemu zmniejszone jest tarcie na pierwszej przelotce wędziska.
Szpula Long Stroke Szpula Long Stroke - większa odległość rzutów nawet o 17% w porównaniu ze zwykłą szpulą. Wszystko dzięki specjalnego profilowi (szpula wyższa niż standardowe).
Szpula Barrier Coat - szpula o podniesionej odporności na korozję, dzięki specjalnej powłoce.
 
Szpula aluminiowa odkuwana- kuta na zimno - zapewnia większą wytrzymałość i trwałość w porównaniu z odlewanymi szpulami aluminiowymi lub grafitowymi.
 
Szpula MGL - Szpula Rotor Magnumlite to lekka konstrukcja szpuli znacznie zmniejsza moment obrotowy szpuli multiplikatora, dzięki czemu wędkarz może doświadczyć większej odległości rzutu i dokładności.
heatsink-infinitidrive
 

Hamulec:

 

X Tough Drag - hamulec wyposażony w większe niż standardowe podkładki, pozwalające na większy docisk. Zapewniają płynne działania systemy hamulca oraz sprawiają, że poradzi sobie z największą rybą.


Hamulec wodoodporny - posiada specjalne uszczelnienie, które zapobiega dostaniu się wody do podkładek hamulcowych.

Hamulec Heat Sink - to wbudowany pod szpulą panel, odprowadzający z niej ciepło w czasie rzeczywistym. Obniża temperaturę szpuli nawet o kilkadziesiąt stopni podczas wyczerpującego holu. Jest montowany w najlepszych kołowrotkach morskich Shimano.
Rigid Support Drag Hamulec Rigid Support - podczas holu dużej ryby, płynność pracy hamulca jest niezwykle istotna aby zapobiec zerwaniu linki. Dzięki wsparciu szpuli na głównym napędzie i dwóch łożyskach, udało się uzyskać płynną pracę hamulca pod dużym obciążeniem.
 
Hamulec Cross Carbon - wyposażony w podkładki carbonowe, gwarantujące większy zakres ustawień i jeszcze bardziej płynną pracę pod obciążeniem.
 
Hamulec Rapid Fire - niesamowicie precyzyjny, a zarazem szybki hamulec, którego ustawienie oscyluje w granicach 180 stopni w zakresie pokrętła. Szybkie ustawienia pozwala na pewne zacięcie dużej ryby i natychmiastowe zwolnienie hamulca, gdy tylko ryba zacznie walczyć.
 

Odporność na wodę:

core protect Uszczelnienie CoreProtect - koncepcja CoreProtect jest prosta - zapewnia wyjątkową wodoodporność bez tworzenia dodatkowego oporu obrotowego podczas nawijania. Kołowrotek jest dopracowany w kluczowych miejscach, takich jak sprzęgło wałka, korpus i rolka prowadząca, aby zapobiec wnikaniu wody.
X-protect X-Protect - łącząc powłokę hydrofobową ze specjalnie labiryntową konstrukcją nasady łożyska oporowego do odprowadzania wody. X-Protect zapewnia wysoki poziom wodoodporności bez zwiększania ciężaru lub utraty cech użytkowych lekkiego wirnika.
X-shield X-Shield - X-Shield i X-Protect zapewniają ekstremalną wodoodporność w najtrudniejszych warunkach dzięki dwunastu strategicznie rozmieszczonym uszczelkom.
mgl-rotor-magnumlite

 

Rotor:

MGL-Rotor Rotor MGL - Rotor Magnumlite jest wykonany z lakkiego materiału Ci4+ o asymetrycznym kształcie, który jest lżejszy i jednocześnie zwiększa płynność obrotów. Mechanizm zwijania został przesunięty na przeciwległą do rolki stronę rotora. Przez co środek ciężkości w momencie obrotowym zostaje zmieniony. Powyższe zabiegi zmniejszyły o 30% opór rotora.
 
X Rigid Rotor – to super mocny, bardzo wytrzymały rotor, dedykowany do najlepszych kołowrotków morskich. Został on w całości wykonany z aluminium, a jego waga sprawia, że kołowrotkiem kręci się łatwiej podczas korzystania z dużych i ciężkich przynęt.
 
Nawój Aero Wrap II - wykorzystujący opatentowaną konstrukcję przekładni ślimakowej, ten dwubiegowy system oscylacji układa linkę na szpuli w układzie X, który zmniejsza tarcie między linami i pomaga zwiększyć odległość rzucania.
Varispeed-2 Nawój Varispeed II – wykorzystuje kwadratowe koło zamiast wałka warmshaft, zapewniając krzyżowe ułożenie linki na szpuli.
one-peace-bail Kabłąk jednoczęściowy – wykonany z jednego kawałka aluminium lub tytanu, pozwala lince ześlizgiwać się bez przeszkód wprost na rolkę prowadzącą. Zmniejsza też szansę na skręcanie się linki lub zaplątanie się wokół rotora.
technologie-systemy-kołowrotków-shimano
 
 
Na zakończenie chciałbym zachęcić do przyjrzenia się kilku modelom ze "średniej półki" cenowej (modele wraz z zastosowanymi rozwiązaniami shimano):
 
Shimano Sedona FL-> Hagane Gear, G Free Body, AR-C Spool, Varispeed II, Power Roller, Cold Forged Spool.
 
Shimano Sahara FL-> Hagane Gear,X-Ship, G Free Body, Coreprotect, AR-C Spool, Varispeed II, XT7, Superstopper, Cold Forged Spool.
 
Shimano Nasci FB-> Hagane Gear,X-Ship, G Free Body, Coreprotect, AR-C Spool, Varispeed II, Cold Forged Spool.
 
Shimano Ultegra FB-> Hagane Gear,X-Ship, G Free Body, Coreprotect, AR-C Spool, Power Roller, X- Aero Wrap, Cold Forged Spool.
 
Shimano Stradic Ci4+-> Hagane Gear,X-Ship, G Free Body, Coreprotect, MGL Rotor, CI4+, AR-C Spool, Power Roller, X- Aero Wrap, SA-RB, Cold Forged Spool.
 
Shimano Stradic LF->Nowość 2019!-> Hagane Gear, X-Ship, Micromodule II, Hagane Body, G Free Body, Silentdrive, X- protect, AR-C Spool, Power Roller, One Peace Bail, Long Stroke Spool, Cold Forged Spool.