Widząc duże zainteresowanie poprzednim artykułem na naszym blogu -> Przewodnik po kołowrotkach SHIMANO postanowiliśmy stworzyć dokładny opis technologii zastosowanych w poszczególnych elementach składowych kołowrotków shimano. Poniższe opracowanie nie ma na celu zestawienia materiałów, z których zbudowane są kołowrotki światowego potentata. SHIMANO jak producent kołowrotków stosuje odmienne nazewnictwo w zależności od rejonu, w którym sprzedaje swój towar. Z tej przyczyny mogą zaistnieć pewne nieścisłości dotyczące oznaczeń zastosowanych systemów.

Przekładnia i napęd: Przekładnia Hagane – Oferując niesamowitą siłę i trwałość, Hagane Gear produkowana jest w technologii odkuwania metalu na zimno, nie jest cięta jak w większość kołowrotków. To zastosowanie najnowocześniejszych technologii zapewnia gładkość pracy kołowrotka od pierwszego użycia przez wiele lata wędkowania.

Przekładnia, zębatki Mikromodułowe – Najnowocześniejsza konstrukcji przekładni wykorzystująca mikroskopijne zęby, co zapewnia bardziej wydajny układ przekładni i znacznie płynniejszą pracę.

X-Ship – wspierając koła zębate na obu końcach za pomocą łożysk, koło zębate pozostaje dokładnie ustawione w linii z kołem zębatym i pozostaje w tej samej pozycji nawet przy największych obciążeniach. Eliminuje to tarcie między wałem szpuli a kołem zębatym, co przekłada się na lepszą wydajność rzutu i większą trwałość koła zębatego.

G-Free Body – technologia G-Free Body umożliwia przesunięcie środka ciężkości kołowrotka bliżej środka uchwytu kołowrotka, a tym samym położenie ręki wędkarza. Ta zmiana ciężaru i równowagi pomaga zmniejszyć zmęczenie i zwiększyć komfort rzucania.

Napęd SilentDrive – specjalnie dopracowany napęd, który nie wymaga okresu dotarcia elementów – od nowości są one idealnie spasowane przez co kołowrotek pracuje dłużej i ciszej.

technologie-i-systemy-stosowane-w-kolowrotkach-shimano


Łożyska: Łożyska A-RB – łożyska ze stali nierdzewnej są specjalnie obrabiane, aby drastycznie zwiększyć odporność na korozję i będą działać ponad 10 razy dłużej niż tradycyjne łożyska kulkowe w środowisku morskim.

Łożyska S A-RB – Łożyska te są poddawane temu samemu procesowi antykorozyjnemu, co łożyska A-RB Shimano, z dodatkowymi osłonami po obu stronach łożysk w celu zmniejszenia możliwości wniknięcia soli, brudu lub innych ciał obcych, które hamują obrót łożyska.

Szpule: Szpula AR-C – rodzaj szpuli charakteryzującej się specjalnie wyprofilowaną krawędzią, która pozwala oddawać dalsze rzuty niż w przypadku szpuli standardowej. Pozwala ona schodzić lince ze szpuli w mniejszych pętlach, dzięki czemu zmniejszone jest tarcie na pierwszej przelotce wędziska.

Szpula Long Stroke – większa odległość rzutów nawet o 17% w porównaniu ze zwykłą szpulą. Wszystko dzięki specjalnego profilowi (szpula wyższa niż standardowe).

Szpula Barrier Coat – szpula o podniesionej odporności na korozję, dzięki specjalnej powłoce.

Szpula aluminiowa odkuwana– kuta na zimno – zapewnia większą wytrzymałość i trwałość w porównaniu z odlewanymi szpulami aluminiowymi lub grafitowymi.

Szpula MGL – Szpula Rotor Magnumlite to lekka konstrukcja szpuli znacznie zmniejsza moment obrotowy szpuli multiplikatora, dzięki czemu wędkarz może doświadczyć większej odległości rzutu i dokładności.

heatsink-infinitidrive

Hamulec:

X Tough Drag – hamulec wyposażony w większe niż standardowe podkładki, pozwalające na większy docisk. Zapewniają płynne działania systemy hamulca oraz sprawiają, że poradzi sobie z największą rybą.

Hamulec wodoodporny – posiada specjalne uszczelnienie, które zapobiega dostaniu się wody do podkładek hamulcowych.

Hamulec Heat Sink – to wbudowany pod szpulą panel, odprowadzający z niej ciepło w czasie rzeczywistym. Obniża temperaturę szpuli nawet o kilkadziesiąt stopni podczas wyczerpującego holu. Jest montowany w najlepszych kołowrotkach morskich Shimano.

Hamulec Rigid Support – podczas holu dużej ryby, płynność pracy hamulca jest niezwykle istotna aby zapobiec zerwaniu linki. Dzięki wsparciu szpuli na głównym napędzie i dwóch łożyskach, udało się uzyskać płynną pracę hamulca pod dużym obciążeniem.

Hamulec Cross Carbon – wyposażony w podkładki carbonowe, gwarantujące większy zakres ustawień i jeszcze bardziej płynną pracę pod obciążeniem.

Hamulec Rapid Fire – niesamowicie precyzyjny, a zarazem szybki hamulec, którego ustawienie oscyluje w granicach 180 stopni w zakresie pokrętła. Szybkie ustawienia pozwala na pewne zacięcie dużej ryby i natychmiastowe zwolnienie hamulca, gdy tylko ryba zacznie walczyć.

Odporność na wodę: Uszczelnienie CoreProtect – koncepcja CoreProtect jest prosta – zapewnia wyjątkową wodoodporność bez tworzenia dodatkowego oporu obrotowego podczas nawijania. Kołowrotek jest dopracowany w kluczowych miejscach, takich jak sprzęgło wałka, korpus i rolka prowadząca, aby zapobiec wnikaniu wody.

X-Protect – łącząc powłokę hydrofobową ze specjalnie labiryntową konstrukcją nasady łożyska oporowego do odprowadzania wody. X-Protect zapewnia wysoki poziom wodoodporności bez zwiększania ciężaru lub utraty cech użytkowych lekkiego wirnika.

X-Shield – X-Shield i X-Protect zapewniają ekstremalną wodoodporność w najtrudniejszych warunkach dzięki dwunastu strategicznie rozmieszczonym uszczelkom.

mgl-rotor-magnumlite

Rotor: Rotor MGL – Rotor Magnumlite jest wykonany z lakkiego materiału Ci4+ o asymetrycznym kształcie, który jest lżejszy i jednocześnie zwiększa płynność obrotów. Mechanizm zwijania został przesunięty na przeciwległą do rolki stronę rotora. Przez co środek ciężkości w momencie obrotowym zostaje zmieniony. Powyższe zabiegi zmniejszyły o 30% opór rotora.

X Rigid Rotor – to super mocny, bardzo wytrzymały rotor, dedykowany do najlepszych kołowrotków morskich. Został on w całości wykonany z aluminium, a jego waga sprawia, że kołowrotkiem kręci się łatwiej podczas korzystania z dużych i ciężkich przynęt.

Nawój Aero Wrap II – wykorzystujący opatentowaną konstrukcję przekładni ślimakowej, ten dwubiegowy system oscylacji układa linkę na szpuli w układzie X, który zmniejsza tarcie między linami i pomaga zwiększyć odległość rzucania.

Nawój Varispeed II – wykorzystuje kwadratowe koło zamiast wałka warmshaft, zapewniając krzyżowe ułożenie linki na szpuli.

Kabłąk jednoczęściowy – wykonany z jednego kawałka aluminium lub tytanu, pozwala lince ześlizgiwać się bez przeszkód wprost na rolkę prowadzącą. Zmniejsza też szansę na skręcanie się linki lub zaplątanie się wokół rotora.

technologie-systemy-kołowrotków-shimano

Na zakończenie chciałbym zachęcić do przyjrzenia się kilku modelom ze „średniej półki” cenowej (modele wraz z zastosowanymi rozwiązaniami shimano):

Shimano Sedona FL-> Hagane Gear, G Free Body, AR-C Spool, Varispeed II, Power Roller, Cold Forged Spool.

Shimano Sahara FL-> Hagane Gear,X-Ship, G Free Body, Coreprotect, AR-C Spool, Varispeed II, XT7, Superstopper, Cold Forged Spool.

Shimano Nasci FB-> Hagane Gear,X-Ship, G Free Body, Coreprotect, AR-C Spool, Varispeed II, Cold Forged Spool.

Shimano Ultegra FB-> Hagane Gear,X-Ship, G Free Body, Coreprotect, AR-C Spool, Power Roller, X- Aero Wrap, Cold Forged Spool.

Shimano Stradic Ci4+-> Hagane Gear,X-Ship, G Free Body, Coreprotect, MGL Rotor, CI4+, AR-C Spool, Power Roller, X- Aero Wrap, SA-RB, Cold Forged Spool.

Shimano Stradic LF->Nowość 2019!-> Hagane Gear, X-Ship, Micromodule II, Hagane Body, G Free Body, Silentdrive, X- protect, AR-C Spool, Power Roller, One Peace Bail, Long Stroke Spool, Cold Forged Spool.

Zostaw komentarz

Your email address will not be published.