Widząc duże zainteresowanie poprzednim artykułem na naszym blogu -> Przewodnik po kołowrotkach SHIMANO postanowiliśmy stworzyć dokładny opis technologii zastosowanych w poszczególnych elementach składowych kołowrotków shimano. Poniższe opracowanie nie ma na celu zestawienia materiałów, z których zbudowane są kołowrotki światowego potentata. SHIMANO jak producent kołowrotków stosuje odmienne nazewnictwo w zależności od rejonu, w którym sprzedaje swój towar. Z tej przyczyny mogą zaistnieć pewne nieścisłości dotyczące oznaczeń zastosowanych systemów.
Przekładnia i napęd: Przekładnia Hagane – Oferując niesamowitą siłę i trwałość, Hagane Gear produkowana jest w technologii odkuwania metalu na zimno, nie jest cięta jak w większość kołowrotków. To zastosowanie najnowocześniejszych technologii zapewnia gładkość pracy kołowrotka od pierwszego użycia przez wiele lata wędkowania.
Przekładnia, zębatki Mikromodułowe – Najnowocześniejsza konstrukcji przekładni wykorzystująca mikroskopijne zęby, co zapewnia bardziej wydajny układ przekładni i znacznie płynniejszą pracę.
X-Ship – wspierając koła zębate na obu końcach za pomocą łożysk, koło zębate pozostaje dokładnie ustawione w linii z kołem zębatym i pozostaje w tej samej pozycji nawet przy największych obciążeniach. Eliminuje to tarcie między wałem szpuli a kołem zębatym, co przekłada się na lepszą wydajność rzutu i większą trwałość koła zębatego.
G-Free Body – technologia G-Free Body umożliwia przesunięcie środka ciężkości kołowrotka bliżej środka uchwytu kołowrotka, a tym samym położenie ręki wędkarza. Ta zmiana ciężaru i równowagi pomaga zmniejszyć zmęczenie i zwiększyć komfort rzucania.
Napęd SilentDrive – specjalnie dopracowany napęd, który nie wymaga okresu dotarcia elementów – od nowości są one idealnie spasowane przez co kołowrotek pracuje dłużej i ciszej.

Łożyska: Łożyska A-RB – łożyska ze stali nierdzewnej są specjalnie obrabiane, aby drastycznie zwiększyć odporność na korozję i będą działać ponad 10 razy dłużej niż tradycyjne łożyska kulkowe w środowisku morskim.
Łożyska S A-RB – Łożyska te są poddawane temu samemu procesowi antykorozyjnemu, co łożyska A-RB Shimano, z dodatkowymi osłonami po obu stronach łożysk w celu zmniejszenia możliwości wniknięcia soli, brudu lub innych ciał obcych, które hamują obrót łożyska.
Szpule: Szpula AR-C – rodzaj szpuli charakteryzującej się specjalnie wyprofilowaną krawędzią, która pozwala oddawać dalsze rzuty niż w przypadku szpuli standardowej. Pozwala ona schodzić lince ze szpuli w mniejszych pętlach, dzięki czemu zmniejszone jest tarcie na pierwszej przelotce wędziska.
Szpula Long Stroke – większa odległość rzutów nawet o 17% w porównaniu ze zwykłą szpulą. Wszystko dzięki specjalnego profilowi (szpula wyższa niż standardowe).
Szpula Barrier Coat – szpula o podniesionej odporności na korozję, dzięki specjalnej powłoce.
Szpula aluminiowa odkuwana– kuta na zimno – zapewnia większą wytrzymałość i trwałość w porównaniu z odlewanymi szpulami aluminiowymi lub grafitowymi.
Szpula MGL – Szpula Rotor Magnumlite to lekka konstrukcja szpuli znacznie zmniejsza moment obrotowy szpuli multiplikatora, dzięki czemu wędkarz może doświadczyć większej odległości rzutu i dokładności.

Hamulec:
X Tough Drag – hamulec wyposażony w większe niż standardowe podkładki, pozwalające na większy docisk. Zapewniają płynne działania systemy hamulca oraz sprawiają, że poradzi sobie z największą rybą.
Hamulec wodoodporny – posiada specjalne uszczelnienie, które zapobiega dostaniu się wody do podkładek hamulcowych.
Hamulec Heat Sink – to wbudowany pod szpulą panel, odprowadzający z niej ciepło w czasie rzeczywistym. Obniża temperaturę szpuli nawet o kilkadziesiąt stopni podczas wyczerpującego holu. Jest montowany w najlepszych kołowrotkach morskich Shimano.
Hamulec Rigid Support – podczas holu dużej ryby, płynność pracy hamulca jest niezwykle istotna aby zapobiec zerwaniu linki. Dzięki wsparciu szpuli na głównym napędzie i dwóch łożyskach, udało się uzyskać płynną pracę hamulca pod dużym obciążeniem.
Hamulec Cross Carbon – wyposażony w podkładki carbonowe, gwarantujące większy zakres ustawień i jeszcze bardziej płynną pracę pod obciążeniem.
Hamulec Rapid Fire – niesamowicie precyzyjny, a zarazem szybki hamulec, którego ustawienie oscyluje w granicach 180 stopni w zakresie pokrętła. Szybkie ustawienia pozwala na pewne zacięcie dużej ryby i natychmiastowe zwolnienie hamulca, gdy tylko ryba zacznie walczyć.
Odporność na wodę: Uszczelnienie CoreProtect – koncepcja CoreProtect jest prosta – zapewnia wyjątkową wodoodporność bez tworzenia dodatkowego oporu obrotowego podczas nawijania. Kołowrotek jest dopracowany w kluczowych miejscach, takich jak sprzęgło wałka, korpus i rolka prowadząca, aby zapobiec wnikaniu wody.
X-Protect – łącząc powłokę hydrofobową ze specjalnie labiryntową konstrukcją nasady łożyska oporowego do odprowadzania wody. X-Protect zapewnia wysoki poziom wodoodporności bez zwiększania ciężaru lub utraty cech użytkowych lekkiego wirnika.
X-Shield – X-Shield i X-Protect zapewniają ekstremalną wodoodporność w najtrudniejszych warunkach dzięki dwunastu strategicznie rozmieszczonym uszczelkom.

Rotor: Rotor MGL – Rotor Magnumlite jest wykonany z lakkiego materiału Ci4+ o asymetrycznym kształcie, który jest lżejszy i jednocześnie zwiększa płynność obrotów. Mechanizm zwijania został przesunięty na przeciwległą do rolki stronę rotora. Przez co środek ciężkości w momencie obrotowym zostaje zmieniony. Powyższe zabiegi zmniejszyły o 30% opór rotora.
X Rigid Rotor – to super mocny, bardzo wytrzymały rotor, dedykowany do najlepszych kołowrotków morskich. Został on w całości wykonany z aluminium, a jego waga sprawia, że kołowrotkiem kręci się łatwiej podczas korzystania z dużych i ciężkich przynęt.
Nawój Aero Wrap II – wykorzystujący opatentowaną konstrukcję przekładni ślimakowej, ten dwubiegowy system oscylacji układa linkę na szpuli w układzie X, który zmniejsza tarcie między linami i pomaga zwiększyć odległość rzucania.
Nawój Varispeed II – wykorzystuje kwadratowe koło zamiast wałka warmshaft, zapewniając krzyżowe ułożenie linki na szpuli.
Kabłąk jednoczęściowy – wykonany z jednego kawałka aluminium lub tytanu, pozwala lince ześlizgiwać się bez przeszkód wprost na rolkę prowadzącą. Zmniejsza też szansę na skręcanie się linki lub zaplątanie się wokół rotora.

Na zakończenie chciałbym zachęcić do przyjrzenia się kilku modelom ze „średniej półki” cenowej (modele wraz z zastosowanymi rozwiązaniami shimano):
Shimano Sedona FL-> Hagane Gear, G Free Body, AR-C Spool, Varispeed II, Power Roller, Cold Forged Spool.
Shimano Sahara FL-> Hagane Gear,X-Ship, G Free Body, Coreprotect, AR-C Spool, Varispeed II, XT7, Superstopper, Cold Forged Spool.
Shimano Nasci FB-> Hagane Gear,X-Ship, G Free Body, Coreprotect, AR-C Spool, Varispeed II, Cold Forged Spool.
Shimano Ultegra FB-> Hagane Gear,X-Ship, G Free Body, Coreprotect, AR-C Spool, Power Roller, X- Aero Wrap, Cold Forged Spool.
Shimano Stradic Ci4+-> Hagane Gear,X-Ship, G Free Body, Coreprotect, MGL Rotor, CI4+, AR-C Spool, Power Roller, X- Aero Wrap, SA-RB, Cold Forged Spool.
Shimano Stradic LF->Nowość 2019!-> Hagane Gear, X-Ship, Micromodule II, Hagane Body, G Free Body, Silentdrive, X- protect, AR-C Spool, Power Roller, One Peace Bail, Long Stroke Spool, Cold Forged Spool.